HSBCシンガポールの日本居住者に対する投資商品購入制限

先日、HSBCシンガポールから、「日本の居住者である貴殿は、今後、オンラインバンキングやアプリを通じた新たな投資商品の購入はできなくなる」とのメールが突然届きました。

 

以下にメール文(英文)の抜粋を記載します。

 

Change of Internal policy affecting our international customers 

 
Dear ******
 
We are writing to let you know about an important change.
 
As a valued International customer of HSBC Singapore, you will appreciate that our products and services are provided in accordance with local regulatory requirements. This means that not all products and services are available to all customers, in all geographical locations.
 
Our records indicate that you are a resident of Japan and going forward, should you need to purchase new investment products or to open new investment account, you can do so when you visit our International Wealth Hub in Singapore.
Purchase of new investment products or Opening a new investment account will not be available through Online Banking and HSBC SG App.
 
Please be assured that your existing account and access to your holdings under Wealth Dashboard through Online Banking and HSBC SG App is not affected by this change.
 
If your country of residence has changed, please download the form at
HSBC Singapore website > Help & Support > Forms and downloads > Update personal particulars and contact details form
and return the completed form to us so that we can update our records. 
 
For any questions or clarifications you have, please contact your Relationship Manager or our 24-hour HSBC customer service hotline at 1800 4722 669 or (65) 6472 2669 (from overseas).
 
Yours sincerely


Frequently Asked Questions 

1. Why is HSBC Singapore implementing this when other banks in Singapore have not done so?
We`re not able to comment on the practice of other banks. Based on your country of residence, HSBC Singapore will no longer be able to offer investment products through online banking or the mobile banking due to guidelines which HSBC Singapore will need to comply with.
 
2. Can I purchase investment products if I come to Singapore?
Yes, you may be able to purchase investment products when you visit the International Wealth Hub in Singapore.
 
3. What will happen to existing investment products currently held under my account?
There`ll be no change to any existing invesment products under your account. You can continue to review or sell your investment holdings under Wealth Dashboard in online and mobile banking.
 
4. My country of residence has changed. Will I still be impacted by this?
Please download the form at HSBC Singapore website > Help & Support > Forms and downloads > Update personal particulars and contact details form and return the completed form to us so that we can update your particulars. After we receive your update, we can access and inform you if there will be any impact to the services HSBC Singapore can offer you. 

 

なんてことでしょうか・・

現在日本の居住者である私は、今後、オンラインバンキングを通じた株式の購入などができなくなるわけです。また、これまでは可能だったオンラインを通じた投資口座の開設も不可になるとのこと。

「現地の窓口では、これまでどおり投資商品を購入できるわよ💛」と記載されているものの、機動力やスピード、タイミングが求められる投資商品の購入において、現地窓口へ出向くことなどあり得ません。

これでは、私にとってHSBCシンガポールは、ただ預金を置いておくだけの「箱」という存在でしかありません。

 

従来私は、HSBCシンガポールではなく、HSBC香港の方をメインアカウントとして利用してきました。これは、HSBC香港の方が、オンラインバンキングのプラットフォーム等も充実しており、各種投資商品へのアクセスが容易だったためです。

一方で、大陸の一部になってしまった香港に潜在する様々なリスクを許容することができなかったことから、メイン使いのアカウントをシンガポールに移してきたという経緯があります。「投資プラットフォームは劣るものの、株式程度ならオンラインで購入できる」というところを拠り所として・・・

 

もっとも、私にとってHSBCシンガポールは、投資も行うメインアカウントとしては、ほとんど評価に値しない金融機関です。

以前私は、HSBCシンガポールを通じて債券購入を依頼したことがありますが、その際の担当者の対応は、本当にひどいものでした。詳細は省きますが、「対応スピード」「顧客志向」「説明力」「誠実さ」「責任感」など、いずれも日本人の感覚からは、耐え難いレベルだったと言っても過言ではありません。

担当者が替わっても、その対応力にさほど違いはありませんでしたので、これが、HSBCシンガポールのサービスレベルというのが、私の印象です。

 

海外の金融機関を利用するにあたっては、突然のレギュレーション変更等は、茶飯事ではあるものの、このような重要な通知をメール1本で済ませてしまう同行の姿勢には、あらためて違和感を感じますし、どのような背景やガイドラインに基づく対応なのか等、もう少し丁寧な説明がほしいところです。

詳しい情報をお持ちの方は、是非共有いただけると幸いです。

 

いずれにしても、相性も含めて、HSBCシンガポールメインアカウントとして使っていくには、潮時を迎えているのかもしれません。